نشانه های ظهور-پرچم های سیاه از خراسان
در فرهنگ مهدویّت از وجود «پرچمهای سیاه از خراسان» به عنوان نشانه ظهور
یاد شده و درباره آن روایاتی چند از معصومین علیهم السلام نقل شده است.
مضمون این روایات آن است که پیش از ظهور امام مهدی علیه السلام در منطقه
خراسان (خراسان قدیم، شامل: قسمتهای زیادی از ایران، افغانستان،
ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان) انقلابی برپا میشود و مردم در حالی که
پرچمهای سیاه را به اهتزاز در آورده اند، به حرکت در می آیند.
پدیدار شدن این نشانه ظاهراً در آستانه ظهور و یا اندکی پیش از آن خواهد
بود؛ به گونهای که حضرت مهدی علیه السلام آنان را به سوی خویش فرا
میخواند.
امام باقرعلیه السلام میفرماید: «تَنْزِلُ الرّایاتُ السُّودُ حَتّی
تَخْرُجَ مِنْ خُراسان اِلَی الکُوفَةِ فَاِذا ظَهَرَ المَهْدِیُ علیه
السلام بَعَثَ اِلَیهِ بِالبَیْعَةِ» «پرچمهای سیاهی از خراسان
بیرون می آید و به جانب کوفه به حرکت در می آیند. پس چون مهدی علیه السلام
ظاهر شود، اینان کسی را جهت بیعت نزد آن حضرت می فرستند».
به غیر از این روایت، احادیث دیگری نیز وجود دارد که نشان میدهد خروج
پرچمهای سیاه از خراسان، قیامی است که در آینده و در آستانه ظهور برپا
میشود. در حقیقت، برخی از یاران حضرت مهدی علیه السلام همراه آن پرچمهای
سیاه خواهند بود.
رسول خداصلی الله علیه وآله فرموده است: «اِذَا رَأیْتُمُ الرّایاتِ
السُّودَ قَد اَقْبَلَتْ مِنْ خُراسانَ فَأتُوها وَلَو حَبْواً عَلَی
الثَّلْجِ فَاِنّ فیها خَلیفَةَ المَهْدِیّ»؛
برخی احتمال داده اند: منظور از خروج پرچمهای سیاه از خراسان، همان قیام
ابومسلم خراسانی (در سال 140ه .ق) علیه حاکمیت هزار ماهه بنیامیه است. که به از هم گسستن حکومت بنیامیه و روی کارآمدن بنی عباس انجامید! مستند
اینان، روایت زکار از امام صادق علیه السلام و بعضی قراین و مؤیدات تاریخی
است.
در این روایت، با اشاره به نام و مشخصات ابومسلم خراسانی، از وی به عنوان صاحب پرچمهای سیاه، یاد شده است.
این احتمال درست نیست؛ زیرا روایت زکار - که مهمترین مستند و دلیل آن به
شمار میرود - از نظر سند ضعیف و غیرقابل اعتماد است. افزون بر این، تطبیق
این نشانه بر شورش ابومسلم خراسانی، در پیش از یک قرن قبل از تولد امام
مهدی علیه السلام و نشانه ظهور دانستن آن، بسیار بعید است!
این نکته نیز در خور توجه است که حاکمان بنی عباس، تلاش میکردند، قدرت را
از دست بنیامیه بگیرند؛ از این رو «نفس زکیّه» را مهدی معرفی میکردند! و
از جانب دیگر میخواستند شورش ابومسلم خراسانی را در راستای قیام مهدی علیه
السلام و نشانه ظهور وی قلمداد کنند! بر این اساس، بعید نیست حاکمان
بنی عباس، به دلخواه خویش، در این روایات دست برده و آنها را با خود تطبیق
کرده باشند.
پی نوشت ها:
[1] ر.ک: کتاب الغیبة، ص 452.
[2] کتاب الغیبة، ص 453، ح 457.
[3] اربلی، کشفالغمة، ج 2، ص 472.
[4] همچنین ر.ک: مسند احمد، ج 5، ص 277؛ تحفةالاحوذی، ج 6، ص 451؛ کنزالعمال، ج 11، ص 160، ح 31033؛ کتاب الفتن، ص 188.
[5] ر.ک: تاریخ غیبت کبری، ص 458.
[6] الغیبة، ص 125.
[7] چشم به راه مهدی علیه السلام ، ص 296.