افرادی که در زندگی جهان
بینی توحیدی دارند و همه فعالیت های ریز و درشت و خرد و کلان شان در سمت هدف غایی
یعنی ملاقات خداوند و بهشت است از نظر شخصیتی و بهداشت روان سالم تر هستند. برای
هدف گذاری باید
الف- ابتدا بطور دقیق مشخص کنید که چه می خواهید .
ب- عمل
کنید.
ج- توجه کنید که عملتان چه پیامدهایی در بردارد (کنترل ونظارت - نقد و
سنجش و ارزیابی).
د- طرز عمل خود را تغییر دهید تا وقتی به نتیجه مطلوب برسید
(انعطاف)
ویژگی های هدف
هدفهایی که مشخص می کنید باید دارای شرایط زیر
باشد:
1-کاملاً مشخص و تعریف شده باشد.(Specific)
2- قابل سنجش و اندازه گیری
باشد.(Measurable)
3- دست یافتنی باشد.(Acheivable)
4- واقعی
باشد.(Realistic)
5- به موقع و به هنگام باشد.(Timely)
نکته: 5 شرط فوق به
مدل SMARTمعروف است.
6- بیان قاطع ومحکم اهداف.
7- نوشتن اهداف (دفترچه
محرمانه هدفگذاری).
8- مشخص کردن ایستگاههای بین راه.
9- تعیین موضوعات و
ابعاد هدف.
10- شناخت صحیح از هدف و در نظر گرفتن تناسبات روحی و روانی.
11-
در نظر گرفتن استعدادها .
12- توجه صحیح به الویتها و اهمیت.
13- تناسب به
رسالت ها و ارزش ها.
14- ریز کردن اهداف کلی تر به اهداف ریز تر و دقیق
تر.
15- بدون تکیه زدن بر امکانات برونی از امکانات بیرون می توان استفاده کرد
اما نباید به آن تکیه نمود. [1]
«شیخ ابو جعفر، محمّد بن یعقوب کلینی»، از عالمان بزرگ و موثّق اسلام، و از
خدمتگذاران جلیل القدر دین خدا و مذهب تشیّع است. تعبیر «ثقة الاسلام»،
لقب معروف اوست.
به این دلیل که این عالم بزرگ، در عصر غیبت صغری می زیسته است، و کتاب عظیم
«الکافی» را در این عصر، در خلال بیست سال کوشش و رنج و پژوهش با تنظیم و
نقل و ترتیبی بسیار خوب، گرد آوره است، می توان حدس زد، که چه بسا گاه گاه،
از سوی امام عصر (عج) در کار این تألیف راهنمائی شده است. («خورشید مغرب»،
ص 47)
رجوع شود به واژه: سیّد مرتضی
در روایات فراوانی گفته شده است: درآستانه ظهور جنگ های خونین فراوانی رخ
خواهد داد که جمعیت بسیاری از مردم به قتل خواهند رسید. از این مرگ به
عنوان «مرگ سرخ» یاد شده است.
حضرت علی علیه السلام در این باره فرمود:
«بَیْنَ یَدَیَّ القائِمِ مَوْتٌ اَحْمَرٌ وَمَوْتٌ اَبْیَضٌ وَجَرادٌ فی
حینِهِ وَجَرادٌ فِی غَیرِ حینِهِ اَحْمَرٌ کَاَلْوانِ الدَّمِ فَاَمّا
المُوتُ الاَحْمرُ فَالسَّیفُ وَاَمّا المَوتُ الاَبیَضُ فَالطّاعُونُ»؛
«در آستانه قیام قائم، مرگ سرخ، مرگ سفید و ملخ هایی به هنگام و ملخ هایی
نا به هنگام سرخ، همچون خون خواهد بود. اما مرگ سرخ پس [کشته شدن با] شمشیر
است و مرگ سفید به وسیله طاعون است». [1] .
پی نوشت ها:
[1] کتاب الغیبة، ص 438، ح 430.
امام صادق (علیهالسلام): «کسى که سوره صافات را در هر روز جمعه بخواند همیشه از هر آفت و آسیبى محفوظ است و در زندگانى دنیا هر گرفتارى از او دور مىشود و به وسیعترین روزى در دنیا روزى داده میشود و خداوند در مال و فرزند و بدنش امر ناگوار و بدى که از شیطان رجیم و از ستمگر خودپسند باشد به او نمیرساند (آن را از وى دور و برطرف میسازد).»
روش برخورد با فریب خوردگان ( اخلاقى ، اجتماعى )
وَ قَالَ علی[علیه السلام] مَا کُلُّ مَفْتُونٍ یُعَاتَبُ .
ترجمه :.و درود خدا بر او ، فرمود : هر فریب خورده اى را نمى شود سرزنش کرد.
کلام شهید | |
خاطره عملیات والفجر 8 تموم شده بود.شب که شد ، بچه ها از فرط خستگی همه خوابشون برد اما محمد جواد و شهید سعیدی نیا نمی خوابیدن.می رفتن گالن های بیست لیتری رو پر از آب می کردند ، میذاشتن کنار سنگر بچه ها.می خواستن بچه ها برای وضوی نماز صبح راحت باشن. وقتی کارشون تموم میشد تازه محمد جواد می رفت نماز شب بخونه،اونقدر توی مناجاتاش الهی العفو می گقت که بیهوش میشد... شهید محمد جواد دو رولی |
سؤال
شوهرم نفقهاى را که به من مىدهد کم است لذا
من گاهى بدون اطلاع او از جیبش پول بر مىدارم و آن را خرج نفقه واجب منزل مىکنم،
آیا این کار جایز است؟
جواب
نفقه واجبه زن گرچه برعهده شوهر است، ولى زن مجاز نیست بدون اجازه از جیب او پول بردارد.
اِذا سَمِعتَ
اَحَداً یَتَناوَلُ اَعراضَ النّاسِ فَاجتَهِد اَن لا یَعرِفَکَ.( بحارالانوار، ج
74، ص198)
هرگاه
شنیدی شخصی آبروی مردم را می ریزد ، بکوش تا تو را نشناسد.
* لَیْسَتِ الْعِبادَةُ کَثْرَةُ الصّیامِ وَالصَّلاةِ، وَ
إنَّمَا الْعِبادَةُ کَثْرَةُ التَّفَکُّرِ فی مْرِ اللّهِ.( مستدرک الوسائل : ج
11، ص 183، ح 12690)
عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست ، بلکه عبادت با
تفکّر و اندیشه در قدرت بی منتهای خداوند در امور مختلف می باشد.
* خَصْلَتانِ
لَیْسَ فَوْقَهُما شَیّْ: الاْ یمانُ بِاللّهِ، وَنَفْعُ الاْ خْوانِ .( تحف العقول
: ص 489، س 13)
دو خصلت و حالتی که والاتر از آن دو چیز نمی باشد عبارتند از:
ایمان و اعتقاد به خداوند، نفع رساندن به دوستان و آشنایان .
* مَنْ لَمْ
یَتَّقِ وُجُوهَ النّاسِ لَمْ یَتَّقِ اللّهَ.( بحارالا نوار: ج 68، ص 336، س 21،
ضمن ح 22 )
کسی که در مقابل مردم بی باک باشد و رعایت مسائل اخلاقی و حقوق مردم
را نکند، تقوای الهی را نیز رعایت نمی کند.
* ما قْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ نْ
تَکُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ .( تحف العقول : ص 498 س 22)
قبیح ترین و زشت
ترین حالت و خصلت برای مؤمن آن حالتی است که دارای آرزوئی باشد که سبب ذلّت و خواری
او گردد.
* خَیْرُ إخْوانِکَ مَنْ نَسَبَ ذَنْبَکَ إلَیْهِ. (بحارالانوار: ج 71،
ص 188، ح 15)
بهترین دوست و برادر، آن فردی است که خطاهای تو را به عهده گیرد و
خود را مقصّر بداند.
متن آیه
فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ
ترجمه
امّا انسان، (طبعش چنین است که) هرگاه پروردگارش او را بیازماید و گرامیش داشته و نعمتش دهد، (مغرور گشته و) مىگوید: پروردگارم مرا گرامى داشته است.
تفسیر
آزمایشهاى الهى،
جلوهاى از در کمین بودن پروردگار نسبت به انسان است. «انّ ربّک لبالمرصاد فامّا
الانسان اذا ما ابتلاه...»
آزمایش، وسیله تربیت و رشد انسان است. «الانسان
ابتلاه ربّه»
دریافتهاى انسان بر اساس لطف اوست نه استحقاق ما. پس گرفتار غرور
و عجب نشده و از آزمایش غفلت نکنید. «اکرمه و نعّمه»