آیه شماره 3 از سوره مبارکه طلاق
متن آیه
وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا
ترجمه
و او را از جایى که گمان ندارد روزى مىدهد و هر کس بر خدا توکل کند، او برایش کافى است. همانا خداوند کار خود را محقق مىسازد. همانا خداوند براى هر چیز اندازهاى قرار داده است.
تفسیر
همیشه رزق زیاد
وابسته به کار زیاد نیست. «و من یتق اللّه... یرزقه» (همان گونه که همیشه مقدار و
کمّیت آن مهم نیست. امام صادقعلیه السلام در تفسیر «یرزقه من حیث لایحتسب» فرمود:
خداوند در آنچه به او داده برکت مىدهد.)
تقوا و توکل دو اهرم براى خروج از بن
بست است. «و من یتق اللّه... و من یتوکل على اللّه...»
براى تأمین زندگى امروز،
تقوا «و من یتق اللّه... یرزقه» و براى آینده، توکل لازم است. «و من یتوکل على
اللّه فهو حسبه»
تقوا، مقدّم بر توکل است. «و من یتق اللّه... و من یتوکل على
اللّه»
بدون لطف خداوند، هیچ عامل دیگرى کارآمد و کافى نیست. «فهو حسبه»
در
اراده و خواست تمام افراد و حکومتها، احتمال شکست و ناکارآمدى و بن بست وجود دارد.
تنها امرى که شکست در آن راه ندارد، خواست و اراده خداوند است. «انّ اللّه بالغ
امره»
معناى توکل ما و قدرت خداوند آن نیست که انسان به همه خواستههاى خود
مىرسد، زیرا تمام امور هستى قانونمند است و حساب و کتاب دارد. «و من یتوکل على
اللّه فهو حسبه ان اللّه بالغ امره قد جعل اللّه لکل شىءٍ قدراً»
- ۹۲/۱۱/۱۸