احکام 29
پنجشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۵۶ ب.ظ
سؤال
یک سوال ،مگه حدیث نداریم :
حلال محمد حلال الى یوم القیامة و حرام محمد حرام الى یوم القیامة پس چرا در بعضی
از مسائل فقها فتوای قطعی بر حرام و یا حلال بودن مساله ای نداده اند؟ و احتیاط
واجب و مستحب کرده اند! مثل مساله تراشیدن ریش؟ آیا معصومین و پیامبر هم در بیان
مسائل شرعی لفظ احتیاط واجب و مستحب را به کار می بردند؟ فلسفه استفاده از این
اصطلاحات چیست؟
جواب
احتیاط واجب و احتیاط مستحب در رساله های مراجع شیعه به این معناست که این بزرگواران در مسیر استنباط شرعی و فهم حکم دین به حکم متقن و قطعی مثل حلال و حرام نرسیده اند ولی یک طرف حکم را ترجیح می دهند و با اینگونه اصطلاحات اعلام می کنند که عمل احتیاطی که شیوه ای عاقلانه در این موارد است چگونه می باشد .
- ۹۲/۱۱/۲۴