نشانه های ظهور امام زمان ( عجل الله فرجه ) - ندای آسمانی
«ندا» بلند شدن صدا و ظهور آن است و گاهی فقط به صدا اطلاق میشود. [1] در
اینجا منظور از ندای آسمانی، ظاهراً صدایی است که در آستانه ظهور حضرت
مهدی علیه السلام از آسمان شنیده میشود. [2] و همه مردم، آن را می شنوند.
در روایات، تعبیرهای «ندا»، «صیحه» و «صوت» بیانگر این نشانه ظهور است؛
اگرچه ممکن است به نظر رسد هر یک از آنها، نشانه جداگانه ای باشد که پیش از
ظهور واقع میشود؛ [3] لکن به نظر میرسد که اینها تعبیرهای گوناگون از
یک حادثه و یا دست کم، اشکال گوناگون یک حادثه است. مراد از همه آنها، همان
بلند شدن صدایی در آسمان است؛ ولی به اعتبار اینکه صدای عظیم بیدار باشی
است که همه را متوجه خود میکند و نیز موجب وحشت عمومی و ایجاد دلهره و
اضطراب میگردد؛ به آن «صیحة»، «فزعة»، «صوت» و «نداء» - که هر یک بیانگر
ویژگیِ از آن حادثه است. اطلاق میشود.
این احتمال نیز وجود دارد که آنها، سه رخداد جدای از هم باشند که در یک
زمان رخ میدهند، به این گونه که ابتدا صدایی عظیم و هولناک به گوش جهانیان
میرسد و همه را متوجه خود میکند (صیحه). به دنبال آن، صدای مهیب و
هولناکی شنیده میشود که دلهای مردم را به وحشت می اندازد (فزعه). آن گاه
از آسمان صدایی شنیده میشود که مردم را به سوی مهدی علیه السلام فرا
میخواند (ندا).
روایاتی که در مورد این نشانهها از طریق شیعه و سنی رسیده فراوان؛ بلکه متواتر است. [4] .
امام باقرعلیه السلام میفرماید: «یُنادِی مُنادٍ مِنَّ السَّماءِ بِاسْمِ
القائِمِ علیه السلام، فَیَسْمَعُ مَنْ بِالْمَشْرِقِ وَمَنْ بِالمَغْرِبِ،
لایَبْقی راقِدٌ اِلّا اِسْتَیْقَظَ، وَلا قائِمٌ اِلاَّ قَعَدَ، وَلا
قاعِدٌ اِلاَّ قامَ عَلی رِجْلَیْهِ فَزِعاً مِنْ ذلکَ الصَّوتِ... وَهُوَ
صَوتُ جَبْرَئیل الرُّوحُ الاَمِین»؛ «ندا کنندهای از آسمان، نام قائم را
ندا میکند، پس هر که در شرق و غرب است، آن را میشنود. از وحشت این صدا،
خوابیدهها بیدار، ایستادگان نشسته و نشستگان بر دو پای خویش میایستند.
رحمت خدا بر کسی که از این صدا عبرت گیرد و آن را اجابت کند؛ زیرا صدای
نخست، صدای جبرئیل روح الامین است».
آن گاه می فرماید: «این صدا، در شب جمعه بیست و سوم ماه رمضان خواهد بود.
در این هیچ شک نکنید و بشنوید و فرمان برید. در آخر روز، شیطان فریاد
میزند که «فلانی مظلومانه کشته شد» تا مردم را بفریبد و به شک اندازد. [5]
.
امام صادق علیه السلام میفرماید: «یُنادِی مُنادٍ مِنْ السَّماءِ اَوّلَ
النَّهارِ: اَلا انَّ الحَقَّ فِی عَلیٍّ وَشیعَتِهِ. ثُمَّ یُنادِی
اِبْلیسُ لَعَنَهُ اللَّهُ فِی آخِرِ النَّهارِ: اَلا انَّ الحَقَّ فِی
عُثمانَ وَشیعَتِهِ، فَعِنْدَ ذلِکَ یَرتابُ المُبْطِلُونَ» [6] ؛ «در
ابتدای روز، گویندهای در آسمان ندا میدهد: آگاه باشید که حق با علی علیه
السلام و شیعیان او است. پس از آن، در پایان روز، شیطان - که لعنت خدا بر
او باد - از روی زمین فریاد میکند: حق با عثمان (ممکن است مقصود سفیانی
باشد) و پیروان او است. پس در این هنگام، باطل گرایان به شک میافتند».
افزون بر اینها، روایات دیگری نیز به همین مضمون وجود دارد که از مجموع آنها، میتوان چند نکته را استفاده کرد:
1. «صیحه»، از نشانه های حتمی ظهور شمرده شده است و شیخ طوسی، نعمانی، شیخ
مفیدرحمه الله، شیخ صدوق رحمه الله، و... به حتمی بودن آن اشاره کردهاند.
[7] .
2. این صدا از آسمان شنیده میشود؛ به گونه ای که همه مردم روی کره زمین -
در شرق و غرب - آن را می شنوند و به خود می آیند. از برخی روایات استفاده
میشود که هر جمعیتی آن صدا را به زبان خود خواهد شنید. [8] .
3. محتوای این پیام آسمانی، دعوت به حق و حمایت و بیعت با مهدی علیه السلام
است؛ یا تعبیرهای: «اِنَّ الْحَقَ فِی عَلیٍّ وَشِیعَتِهِ» [9] و «اِنَّ
الحَقَّ فِی آلِ مُحَمَّدٍ». [10] .
4. هم زمان با شنیده شدن این صدا از آسمان و یا کمی پس از آن، در روی زمین
نیز صدایی شنیده میشود. ندا دهنده شیطان است که مردم را به گمراهی فرا
می خواند و تلاش میکند با ایجاد تردید درمردم، آنان را از حمایت مهدی علیه
السلام و اجابت دعوت آسمانی، باز دارد.
5. جبرئیل، مردم را به حق فرا میخواند و شیطان و نیروهای شیطانی و پیروان
سفیانی به باطل. ظاهر شدن این نشانه، هم زمان با خروج سفیانی و صیحه آسمانی
است. [11] .
از ظاهر روایات، با توجه به ویژگیهایی که برای آن بیان شده، فهمیده میشود
که تحقّق آن، طبیعی نخواهد بود. خداوند، برای آنکه شروع این انقلاب جهانی
را اعلان کند و به همگان برساند که انقلابی بزرگ در حال شکلگیری است و حق
بودن حضرت مهدی علیه السلام را بنمایاند و به یاران و دوستان و علاقهمندان
به چنین رستاخیزی خبر بدهد؛ صیحه آسمانی را معجزه آسا به گوش همگان
میرساند. [12] .
پی نوشت ها:
[1] راغب، المفردات.
[2] ر.ک: الغیبة، ص 253، ح 13.
[3] همان، ص 289، ح 6.
[4] ر.ک: منتخب الاثر، ص 459.
[5] الغیبة، ص 235، ح 13.
[6] کتاب الغیبة، ص 454، ح 461.
[7] ر.ک: کتاب الغیبة، ص 435، ح 425؛ الارشاد، ج 2، ص 370.
[8] کتاب الغیبة، ص 266، ح 54؛ کمالالدین و تمام النعمة، ج 2، ص 650، ح 8.
[9] کتاب الغیبة، ص 435؛ کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 652، ح 14.
[10] الصراط المستقیم، ج 2، ص 259.
[11] ر.ک: چشم به راه مهدی علیه السلام، ص 286.
[12] همچنین ر.ک: کنزالعمال، ح 14، ص 588، ح 39665.