عناصر اصلی مهارتهای زندگی:
سازمان جهانی بهداشت (۲۰۰۴) ده مهارت زندگی فوقالذکر را به سه
طبقه یا گروه اصلی تقسیم میکند:
الف) مهارتهای مرتبط با تفکر نقاد یا
تصمیمگیری: این مهارتها شامل همة آن چیزهایی است که با تواناییهای جمعآوری
اطلاعات، ارزیابی آنها و توانایی بررسی نتایج هر یک از این اطلاعات بر اعمال خود
فرد و دیگران مرتبط میباشد. در این گروه از مهارتها فرد میآموزد که چگونه تأثیر
ارزشهای خودش و دیگران را بر راهحلهای انتخابی خویش تحلیل کند.
ب) مهارتهای
بینفردی و ارتباطی: گروه دوم مهارتها، آنهایی هستند که با ارتباط کلامی و
غیرکلامی، گوش دادن فعال، و توانایی ابراز احساسات و بازخورد دادن مرتبط هستند. در
این طبقه مهارتهای مذاکره، امتناع و رد کردن درخواست دیگران، و مهارت رفتار
جرأتمندانه نیز جای میگیرند. مهارتهایی که به فرد کمک میکند تا تعارضات
بینفردی را حل کند، نیز در دستة مهارتهای بینفردی است. همدلی، توانایی گوش دادن
و درک نیازهای دیگران نیز بخشی از این دسته مهارتها هستند. کار گروهی، توانایی
همکاری با دیگران و توانایی احترام گذاشتن به دیگران هم در این دسته جای میگیرند.
به این ترتیب، این گروه از مهارتها به مقبولیت اجتماعی کمک کرده و پایههای رفتار
و روابط اجتماعی سالم را بنا میگذارند.
پ) مهارتهای مقابلهای و مدیریت فردی:
این مهارتها هستة کنترل درونی را غنی میسازند و به این ترتیب فرد میآموزد که
میتواند بر اطراف خویش اثر بگذارد و تغییری ایجاد کند. عزّتنفس، خودآگاهی،
مهارتهای ارزشیابی خویشتن، و توانایی تعیین اهداف نیز بخشی از مجموعة مهارتهای
مدیریت خویشتن هستند. خشم، سوگ، و اضطراب همگی باید مدیریت شده و فرد یاد بگیرد که
چگونه با شوگ، فقدان یا ضربههای روانی مقابله نماید. مدیریت استرس، مدیریت زمان،
روشهای تفکر مثبت و آرامسازی بخشی از این گروه مهارتهای زندگی هستند. [1]
پی نوشت :
.[1] برگرفته از کتاب: راهنمای عملی
برگزاری کارگاههای آموزش مهارتهای زندگی: کتاب راهنمای مدرس/ تألیف: لادن فتی...
(و دیگران).- تهران: دانژه، ۱۳۸۵.
- ۹۲/۱۲/۰۳