تاریخچة مهارتهای زندگی:
آموزش مهارتهای زندگی در سال ۱۹۷۹ و با اقدامات دکتر گیلبرت
بوتوین (Gilbert Botvin) آغاز گردید. وی در این سال یک مجموعه آموزش مهارتهای
زندگی برای دانشآموزان کلاس هفتم تا نهم تدوین نمود که با استقبال فراوان متخصصات
بهداشت روان مواجه گردید. این برنامة آموزشی به نوجوانان یاد میداد که چگونه با
استفاده از مهارتهای رفتار جرأتمندانه، تصمیمگیری، و تفکر نقاد، در مقابل وسوسه
یا پیشنهاد سوءمصرف مواد از سوی همسالان مقاومت کنند. هدف بوتوین طراحی یک برنامة
واحد پیشگیری اولیه بود و مطالعات بعدی نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی تنها در
صورتی به نتایج مورد نظر ختم میشود که همة مهارتها به فرد آموخته شود. پژوهشها
حاکی از آن بودند که این برنامه در پیشگیری اولیة چندین نوع مواد مخدر از جمله
سیگار موفق بوده است (بوتوین، ۲۰۰۰؛ بوتوین، ۲۰۰۲).
به دنبال این اقدام مقدماتی،
از سال ۱۹۹۳ به بعد سازمان جهانی بهداشت با هماهنگی یونیسف، برنامة آموزش مهارتهای
زندگی را بهعنوان یک طرح جامع پیشگیری اولیه و ارتقای سطح بهداشت روانی کودکان و
نوجوانان معرفی نمود (WHO، 1994؛ WHO & UNISEF، 1994؛ WHO، 2004). این برنامه
در کشورهای مختلف دنیا تجربه شد و گزارشهای امیدبخشی از کارایی این برنامه منتشر
گردید.
اهمیت مهارتهای زندگی:
پژوهشهای متعدد نشان دادهاند که خودـآگاهی
(self-awareness)، عزّتنفس (self-esteem)، و اعتمادبهنفس (self-confidence)،
شاخصهای اساسی توانمندیها و ضعفهای هر انسانی هستند (WHO، 1994). این سه ویژگی
فرد را قادر میسازند که فرصتهای زندگیاش را مغتنم شمرده، برای مقابله با خطرات
احتمالی آماده باشد، به خانواده و جامعهاش بیاندیشد و نگران مشکلاتی که در اطرافش
وجود دارد، باشد و به چارهاندیشی بپردازد. مهارتهای زندگی بهعنوان واسطههای
ارتقای سه ویژگی فوقالذکر در آدمها میتوانند فرد و جامعه را در راه رسیدن به
اهداف فوق کمک نمایند. یونیسف مهارتهای زندگی را در چندین سطح دستهبندی
میکند:
سطح اول، مهارتهای پایهای و اساسی روانشناختی و اجتماعی هستند. این
مهارتها به شدت متأثر از فرهنگ و ارزشهای اجتماعی میباشند، نظیر خودآگاهی و
همدلی.
سطح دوم، مهارتهایی هستند که تنها در شرایط خاص مورد استفاده قرار
میگیرند، نظیر مذاکره، رفتار جرأتمندانه، و حلّ تعارض.
سطح سوم، مهارتهای
زندگی کاربردی هستند، نظیر مبارزه با نقشهای جنسیتی سنتی یا امتناع از سوءمصرف
مواد. [1]
پی نوشت :
.[1] برگرفته
از کتاب: راهنمای عملی برگزاری کارگاههای آموزش مهارتهای زندگی: کتاب راهنمای
مدرس/ تألیف: لادن فتی... (و دیگران).- تهران: دانژه، ۱۳۸۵.
- ۹۲/۱۲/۰۶