تعریف مهارتهای زندگی:
سازمان جهانی بهداشت، مهارتهای زندگی را چنین تعریف نموده است:
توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت بهگونهای که فرد بتواند با چالشها و
ضروریات زندگی روزمره کنار بیاید (WHO، 1994).
یونیسف مهارتهای زندگی را به این
صورت تعریف میکند: یک رویکرد مبتنی بر تغییر رفتار یا شکلدهی رفتار که برقراری
توازن میان سه حوزه را مدّنظر قرار میدهد. این سه حوزه عبارتاند از: دانش، نگرش،
و مهارتها . تعریف یونیسف بر شواهد پژوهشی مبتنی است که نشان میدهند اگر در
توانمندسازی افراد جامعه بحث دانش، نگرش، و مهارت بهصورت تلفیقی مورد توجه قرار
نگیرد، نتیجة مورد انتظار یعنی کاهش رفتارهای پرخطر بهدست نمیآید (UNISEF،
1999).
بهطور کلّی، مهارتهای زندگی عبارتاند از تواناییهایی که منجر به
ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه، غنای روابط انسانی، افزایش سلامت و رفتارهای
سلامتی در سطح جامعه میگردند. مهارتهای زندگی، هم بهصورت یک راهکار ارتقای سلامت
روانی و هم بهصورت ابزاری در پیشگیری از آسیبهای روانی ـ اجتماعی مبتلا به جامعه
نظیر اعتیاد، خشونتهای خانگی و اجتماعی، آزار کودکان، خودکشی، ایدز، و موارد مشابه
قابل استفاده است. بهطور کلّی، مهارتهای زندگی ابزاری قوی در دست متولیان بهداشت
روانی جامعه در جهت توانمندسازی جوانان در ابعاد روانی ـ اجتماعی است. این مهارتها
به افراد کمک میکنند تا مثبت عمل کرده و هم خودشان و هم جامعه را از آسیبهای
روانی ـ اجتماعی حفظ کرده و سطح بهداشت روانی خویش و جامعه را ارتقاء بخشند (WHO،
1999). [1]
پی نوشت :
.[1] برگرفته
از کتاب: راهنمای عملی برگزاری کارگاههای آموزش مهارتهای زندگی: کتاب راهنمای
مدرس/ تألیف: لادن فتی... (و دیگران).- تهران: دانژه، ۱۳۸۵.
- ۹۲/۱۲/۰۷