مسؤلیت پذیری مرجع و وسواس
سؤال: مشکل اصلى من دیوار خانه و شستن بچّه ام مى باشد، زیرا
دستمالى را که نجس بود روى لبه دیوار که رنگ روغن شده گذاشتم. البتّه عین نجس روى
دیوار ریخته نشد، ولى رطوبت دستمال با دیوار ارتباط داشت. و چون بچّه ام به تازگى
چهار دست و پا راه مىرود، و دستهایش را مرتّب به دیوارها مىز ند، من مرتّب
دستهایش را آب مى کشم، و این مرا آزار مىدهد. لطفاً به سؤالهاى زیر پاسخ دهید، تا
ان شاء اللَّه نجات یابم. 1) راه هاى سرایت نجاست را خوانده ام، ولى نمى دانم
منظور از رطوبت کم و غیر مسرى چقدر است؟ خواهش مى کنم توضیح دهید. 2) آیا دیوارهاى
خانه بخاطر مسألهاى که پیش آمده نجس است؟ 3) ظرفى که زیر شیر (منظور آب لوله کشى)
گذاشته مى شود، حتّى اگر سر نرود آیا حکم آب کر را دارد؟ آیا مىتوان لباس نجس را
در آن آب کشید؟ 4) اگر جایى مثل دسته در، سردى آن احساس شود، آیا نجاست با دست خشک
به آن منتقل مىگردد؟ مکارم شیرازی: جواب1: شما به ىشک گرفتار وسواس شده اید، و
اگر به دستوراتى که مى دهیم عمل کنید بزودى نجات خواهید یافت، والّا مشکلات شما
زیاد خواهد شد. ابتدا پاسخ سؤالهاى شما، و بعد یک دستور کلّى: منظور از رطوبت براى
سرایت این است که وقتى دست خشک بر آن شىء مرطوب بگذارد، انسان به آسانى آثار ترى
را ببیند. جواب2: دیوارهاى خانه به صورتى که نوشته اید کاملًا پاک است. جواب3:
ظرفى که زیر آب لوله کشى است حکم آب کر دارد؛ پر باشد، یا خالى. جواب4: سردى دسته
در هیچ ارتباطى به رطوبت ندارد، و نجاست به آن منتقل نمى شود، و این سؤال دلیل
وسواسى بودن شماست. و امّا دستور کلّى: وسواسى بودن شما به علّت ندانستن مسائل است.
اگر مسائل را درست، یاد بگیرید، راحت مى شوید. مسأله مهم این است که علم و یقین
وسواسى نه ملاک نجاست است، نه ملاک طهارت؛ و به عبارت واضح تر، باید ببینید افراد
عادى متدیّن چه موقع علم به نجاست پیدا مى کنند، و چه موقع علم به طهارت، به همان
مقدار قناعت کنید، و اگر قلب شما راضى نشد به آن اعتنا نکنید، و مسؤولیّت آن را به
عهده ما بگذارید. به شک و تردید اعتنا نکنید، حتّى کف توالت مادامی که با چشم خود
نجاستى در آن نبینید بگویید پاک است؛ کوچه ها، خیابان ها، مغازه ها همه پاک است.
اتومیبل هاى عمومى، صندلى ها و دسته درهاى آنها پاک است، حمّام مادامى که چیز
نجسى به یقین در آن نباشد پاک است. تمام مسلمان ها و بچّه هاى آنها مادامى که
نتوانید قسم به نجس بودن آنها بخورید پاک هستند. وظیفه شرعى شما این است که به آنچه
گفته ایم عمل کنید، و بعد از یک هفته آثار مثبت آن را خواهید دید. [1]
پی نوشت :
. [1] مکارم شیرازی، استفتائات جدید،
ج3، ص28
- ۹۲/۱۲/۱۴