آیا میشود از راه هیپنوتیزم برای رسیدن به کمال استفاده کرد؟
حضرت آیت الله جوادی آملی :هیپنوتیزم
راه رسیدن به کمال نیست. گاهی ضرورت اقتضا میکند انسان از خواب مصنوعی کمک بگیرد
و گرنه راه صادق و مستقیمی که همه انبیا رفتند و به دیگران ارائه کردند آن راه،
راه کمال است. انسان راه حقّ را بفهمد، بعد در این راه به مقدار معتدل حرکت کند و
دیگران را هم به همراه خود ببرد این راه، راه کمال است. به ما گفتهاند راه کمال،
راه خیلی آسانی است، سخت نیست. چرا به دنبال هیپنوتیزم و امثال آن باشیم. قرآن
کریم تعبیرش این است ”لَقَدْ یَسّرْنا القُرآنَ للذّکر“ [1] ما قرآن را برای یاد
حقّ آسان قرار دادیم، شما اگر خودتان را به امور بد عادت ندهید، کارهای خوب خیلی
سهل است . شما که الحمد للّه اهل استعمال دخانیات نیستید خیلی به آسانی سیگار را
ترک میکنید چه رسد به بالاتر ازسیگار ، چون جسم خود را به آن عادت ندادهاید ،
الآن برای شما تریاک نکشیدن و سیگار نکشیدن اصلاً مسئلهای نیست ، چون در دوران
جوانی ، خودتان را به این سموم عادت ندادهاید ولی اگر کسی خود را به این سموم
معتاد کرد چون این کار تحمیلی است بر بدن ، ترک آن مشکل است . گناهان واقعاً برای
ما همین حکم را دارند. امیرالمؤمنین(علیه السّلام) فرمود: «تَعَطّروا
بِالاسْتِغْفارِ لاتَفْضَحَکُمْ رَوائحُ الذّنُوب» [2] عطر دو قسم است : یک عطر
ظاهری داریم که استفاده از آن مستحب است به خصوص موقع نماز ، یک عطر باطنی داریم
که شامّه جان را میپروراند و آن فضیلت و طهارت روح است. در روایات فرمودند با
استغفار خود را معطر کنید و گرنه بوی بد گناه آبروی شما را میبرد. کسانی که با
مکتب اهلبیت آشنا شدند خیلی به آسانی از گناه میگذرند و اجازه نمیدهند بوی تعفن
گناه ، روح آنها را آلوده سازد . بنابراین اگر این اصول اسلامی برای ما حل شد و
دانستیم همانطور که سمّ دو قسم است ظاهری و باطنی ؛ عطر هم دو گونه است ظاهری و
باطنی . اوایل مختصری، تمرین اینها دشوار است ولی بعد از آن خیلی آسان میشود و
دیگر نیازی نیست که انسان از کارهای غیر طبیعی و غیر عادی مثل هیپنوتیزم استفاده
کند. [3]
پی نوشت :
1. قمر،
١٧.
2 . بحارالانوار، ج ٩٠، ص ٢٧٨.
- ۹۲/۱۲/۱۶