قرآن کلام نورانی

قرآن کلام نورانی

قرآن کلام نورانی
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

شرایط سیاسی زمان امام حسن عسکری علیه السلام

امام علی علیه السلام فرمودند :

امام حسین علیه السلام فرمودند :

پیش داوری

ویژگی های دوران امامت امام هادی علیه السلام

امام هادی علیه السلام

مثلث عشق

لباس بدن نما

علم بهتر است یا ثروت؟!

آقای عباسی چرا از رهبر انتقاد نمی کنید؟

سؤالهای شب اول قبر

اسرار نام های حضرت فاطمه (س)

حکم شوخی با نامحرم چیست؟

نظر رهبر معظم انقلاب راجع به عید نوروز

نوروز

پیامبر و اهل بیت ایشان عالی ترین سرمشق اخلاقی برای دنیای بشریت هستند

تقویم دسکتابی شمیم یار 1393

زیارت جامعه کبیره

قرار نهاوند منشاوی سوره آل عمران آیه 8

تغییر جنسیّت‌ ناراضیان جنسی

کلیپی زیبا از خدام حرم امام حسین علیه السلام

کلیپی زیبا از پسر 3 ساله - حافظ کل قرآن

تلاوت استاد سعید طوسی در سنین نوجوانی...

حوادث 11 سپتامبر در قرآن

جملات زیبا چارلی چاپلین به دخترش

آیا خانه و ماشین ولوازم مورد نیاز انسان یا خانواده خمس دارد؟

خاطره ای از سردار شهید حاج محمد ابراهیم همت

نظر مراجع نسبت به موسیقی درمانی برای افسردگی و غیره ...

دعای امیر المؤمنین با صدای سماواتی در مسجد کوفه

آیا پس انداز حقوق ماهیانه خمس دارد؟

آخرین نظرات
نویسندگان

مشخصات عرفانی حقیقی و کاذب

پنجشنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۵۰ ق.ظ

یاد خدا: خود را در همه حال در محضر خدا دیدن.
ذکر مراتب دارد: ذکر زبانی، ذکر ذهنی، ذکر قلبی
ذکر وجودی(فعالیت ها همه در مسیرحق)
صراحت بیان: اجتناب از سخنان دو پهلو، استفاده از استعاره و کنایه آنها هم به دلیل این است که الفاظ تاب محتوای عرفانی را ندارند.
تأکید بر ریاضت شرعی: عمل بع تکالیف شرعی و رساله ها بالاترین ریاضت است و را عرفان حقیقی با انجام واجبات(نماز، روزه، خمس و..) و ترک محرمات(غیبت، دروغ، تهمت، اجتناب از نگاه به نامحرم و...) به دست می آید یعنی بهترین آدرس را باید از صاحب خانه(خدا) گرفت.
پرهیز از فرقه گرایی: بسیاری از مردم با دیدن کار خارق العاده ای از کسی ارادت قلبی و عاطفی به او پیدا می کنند و این سبب فرقه گرایی می شود. عارفان حقیقی مانند میزاعلی قاضی، شاه آبادی، امام خمینی و...در طول تاریخ اجازه تشکیل فرقه خاص در کنار مسلمانان نداده اند.
-ناشناخته بودن: عارف حقیقی دنبال اسم و رسم و تظاهر نیست و از مراسم خاص صوفیانه اجتناب می کند.
هرکه را اسرار حق آموختند                                       مهر کردند و زبانش دوختند
خود دوستی روان شناختی : عارف حقیقی مقام خود را بالاتر از آن می بیند که با گناه بی ارزش کند اوخودبزرگ بین نیست و خودخواهی اخلاقی ندارد. عارف حقیقی در عین خود دوستی، فریب حالات و مقامات خود را نمی خورد.
محبت( زبانی و عملی) به همه انسان ها: به همان میزان که دغدغه سعادت خود را دارند به سعادت انسان ها می اندیشند. البته در دام شعار عبادت به جز خدمت خلق نیست هم گرفتار نمی شوند خدمت به خلق یکی از جمله عبادت های بزرگ است. البته خدمت به مردم دونوع است :      1- رفاهی         2- معنوی و ارشادی.
محبت نسبت به همه آفریده ها: همه موجودات(جمادات و نباتات و...) مخلوق خدا و یادکننده اویند
عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست.
ناامیدی از انسان ها: در ازای محبت شان به مردم چیزی طلب نمی کنند. تحمل جفای مردم برایشان آسان است اما ظلم پذیر نیستند. و در برابر حق کشی سکوت نمی کنند.
زیبا دین همه چیز: راضی اند به رضا و مقدرات الهی. و درد و رنج زندگی برای آنها معنا دار است و ناشکری نمی کنند.
مرگ اندیشی: از مرگ غافل نیستند و اگر غفلتی کنند سریع توبه و بازگشت می کنند. و مرگ را دیدار معشوق حقیقی می دانند نه پایان زندگی. برخی از عارفان دروغین می گویند نسبت به مرگ بی اهمیت باشید. [1]

پی نوشت :

[1] درآمدی برعرفان حقیقی و عرفان‌های کاذب، احمد حسین شریفی،صهبای یقین،1378،ص122.

  • علی اکبر هدایتیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی