يكشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۳، ۰۲:۰۷ ب.ظ
از امام صادق
علیهالسلام سؤال شد که: «لم صارت المغرب ثلاث رکعات و اربعا بعدها لیس فیها تقصیر
فى حضر و لا سفر؟» چرا نماز مغرب سه رکعت است و نافله اش چهار رکعت که در سفر و
حضر تقصیر در آن نیست؟ (1) آن حضرت فرمود: «ان اللَّه عز و جل انزل على نبیه صلی الله علیه و آله لکل صلاة رکعتین فى
الحضر فاضاف الیها رسول اللَّه صلی الله علیه و آله لکل صلاه رکعتین فى الحضر و قصر فیها فى السفر الا المغرب و الغداه فلما
صلى المغرب بلغه مولد فاطمه علیهمالسلام فاضاف الیها رکعه شکراللَّه عز و جل فلما
ان ولد الحسن علیهالسلام اضاف الیها رکعتین شکر اللَّه عز و جل فلما ان ولد الحسین
علیهالسلام اضاف الیها رکعتین شکر اللَّه عز و جل فقال للذکر مثل حظ الانثیین
فترکها على حالها فى الحضر والسفر.» (2) خداوند تبارک و تعالى همه ى نمازها را
بر پیامبر صلی الله علیه و آله به صورت دو
رکعتى نازل کرد. رسول خدا صلی الله علیه و آله (به امر پروردگار) به همه ى نمازها به جز نماز مغرب و نماز صبح دو رکعت
اضافه نمودند؛ که در حضر به صورت تمام و در سفر به طور قصر خوانده شوند. هنگامى
که رسول خدا صلی الله علیه و آله مشغول
برپائى نماز مغرب بود. فاطمه علیهاالسلام به دنیا آمد رسول خدا صلی الله علیه و آله به شکرانه ى این نعمت (و به
امر پروردگار) یک رکعت به نماز مغرب اضافه فرمودند. پس چون حسن علیهالسلام به دنیا
آمد، دو رکعت دیگر (به عنوان نافله) به آن سه رکعت اضافه نمودند و زمانى که حسین
علیهالسلام به دنیا آمد، به نافله ى مغرب دو رکعت دیگر اضافه فرموده و آن را
شکرانه تولد آن حضرت قرار دادند. 1- نماز مسافر را که از چهار رکعت به دو رکعت
شکسته می شود نماز قصر گفته و این عمل را تقصیر گویند. 2- من لا یحضر الفقیه، ج
1، ص 454. تهذیب، ج 2، ص 113. وسائل الشیعه، ج 4، ص 88. علل الشرایع، ص
324.
|
-
۰
۰
- ۹۳/۰۱/۳۱